За допомогою брендів люди впізнають свій улюблений товар, безпомилково його ідентифікують, оцінюють якість, хочуть купити собі і рекомендують іншим.

Проте для успішної роботи з брендом важливо вести маркетингові заходи, просувати торгову марку, підвищувати привабливість в очах споживачів.

Цим займаються спеціально найняті фахівці — бренд-менеджери. Про цю професію поговоримо сьогодні.

Бренд-менеджер

Фото: www.freepik.com

Хто такий бренд-менеджер? 

Це фахівець, який керує всіма процесами, пов'язаними з брендингом та торговою маркою. Його дії спрямовані на те, щоб приносити прибуток компанії через підвищення впізнаваності продукту серед цільової аудиторії.

Саме ця людина встановлює зв'язок між бізнесом і покупцями. Він знає:

  • про що розмовляти з клієнтами;
  • як правильно будувати комунікацію;
  • як обійти прямих конкурентів, а також які прийоми використовувати;
  • як зробити так, щоб люди частіше обирали саме певний продукт.

Простими словами, бренд-менеджер — це керівник бренду.

Читайте також: Як створити успішний бренд: 5 ключових етапів

Функції та обов'язки бренд-менеджера

Створення та розвиток торгової марки проходить по етапах, на основі яких ми визначаємо основні функції спеціаліста. Ось основні з них.

Стратегічна функція

Спеціаліст досліджує цільову аудиторію, аналізує ринок та галузь, вивчає конкурентів і виявляє тенденції розвитку.

У межах стратегічної функції спеціаліст розробляє весь шлях бренду: від самої ідеї до поведінки компанії у періоди криз.

Функція позиціонування

Як люди визначають, що дана марка кави — саме те, що їм потрібно? У кожного бренду є ідея, цінності, характер, емоційні переваги, які важливо знайти та сформулювати.

Менеджер сам не займається розробкою логотипу, але визначає, як буде виглядати айдентика.

Функція просування

Вона пов'язана з запусками рекламних кампаній та усіма заходами з підвищення впізнаваності. Керівник брендом сам не створює рекламу, але знає, як вона буде працювати, бере участь у гіпотезах.

Аналітична функція

Спеціалісту важливо збирати звіти, а потім вивчати їх, щоб оцінити— розвивається бренд так, як потрібно чи ні.

Усі завдання бренд-менеджер виконує в штаті компанії. Така діяльність, як правило, не передбачає проекти на фрілансі.

Обов’язки бренд-менеджера

Основні обов'язки бренд-менеджера включають таку діяльність:

  1. Розбиратися в продукті так само, як і його виробник.
  2. Формувати думку про бренд.
  3. Аналізувати канали просування.
  4. Оцінювати ефективність позиціонування на ринку.
  5. Вивчати реакції покупців.
  6. Створювати концепції щодо того, як буде просуватися товар цієї марки.
  7. Продумувати комунікації з споживачами.
  8. Перевіряти відповідність продукту початковим обіцянням і смислам.
  9. Відстежувати реакцію клієнтів, зміни на ринку, появу трендів у галузі.

Є обов'язки, які бренд-менеджер точно не виконує:

  1. Не продає напряму.
  2. Не бере участь у розробці та створенні продукту.
  3. Не займається постачанням та логістикою.
  4. Не створює рекламні креативи.

Читайте також: Бренд-комунікація в соцмережах під час війни

Спеціалізації професії бренд-менеджера

Існують різноманітні спеціалізації у цій професії, залежно від типології того, з чим саме доводиться працювати. Умовно можна виділити такі види бренд-менеджменту:

  • Товари. Спеціаліст керує брендами у сфері товарної продукції.
  • Сервіси. Пов'язані з послугами. Це може бути ресторанний бізнес або мережа автозаправних станцій.
  • Особистості. Передбачає роботу з персоною, відомою людиною, знаменитістю, лідером думки, експертом. Зараз робота з особистим брендом — один із трендів.
  • Організації. Включає в себе роботу над створенням і розвитком бренду організації в цілому, а не лише її конкретного продукту. Також може включати роботу з міжнародними організаціями, державними компаніями, спортивними командами.
  • Території. Це про впізнаваність міст, туристичних напрямків, маршрутів, заповідників, заказників, визначних місць.

Плюси та мінуси професії бренд-менеджера

Плюси:

  1. Висока популярність.
  2. Яскраві проєкти, в яких цікаво розвиватися як професіоналу і як особистості.
  3. Знаходження в творчому середовищі. Вашими колегами будуть рекламісти, дизайнери, представники PR-індустрії.
  4. Можна знайти сферу за інтересами та рости в ній.
  5. Можливість працювати у штаті великих компаній та міжнародних організацій з хорошою заробітною платою.

Мінуси:

  1. Великий обсяг інформації.
  2. Серйозне навантаження на роботі.
  3. Постійні зміни, під які доведеться довго адаптуватися.
  4. Можливість виникнення перевтомлення або навіть вигорання від обігу інформації та робочих питань.
  5. Неможливість побачити відразу ефект від своєї діяльності.
  6. Спеціалісту доводиться тримати в голові функції всіх підрозділів, де працює велика кількість людей, планувати і прогнозувати.

Основні навички та вимоги до бренд-менеджера

Теоретичні знання:

  • Розуміння основ поняття бренда, конкурентної переваги, позиціонування на ринку.
  • Економічні дисципліни, маркетинг, реклама, юриспруденція, психологія.

Хард-скілли:

  • Здатність розраховувати та аналізувати.
  • Знання процесу розробки брендової платформи.
  • Вплив на брендові KPI.
  • Пропозиції щодо кампаній для просування.
  • Складання медіа-плану.
  • Оцінка ефективності власної роботи.

Софт-скілли:

  • Вміння слухати і ставити запитання.
  • Навички переговорів.
  • Знання, як мотивувати колег і команду, особливо відділ продажів.
  • Розуміння, як правильно донести свою точку зору до керівника.
  • Відкритість та чесність.
  • Розвинений емоційний інтелект.

Спеціаліст повинен вміти ефективно презентувати свій продукт, виступати з доповіддю про його переваги. Дуже допоможуть в цьому майстерність оратора, особливо коли доведеться виступати на спеціалізованих форумах, виставках та інших заходах від імені бренду.

Читайте також: Голос бренду: якою повинна бути стратегія комунікації?

Як обрати бренд-менеджера

Найняти бренд-менеджера може бути важливим завданням, оскільки хороший спеціаліст у сфері брендингу повинен володіти чотирма основними якостями, що визначають його як професіонала:

  1. Бути відмінним менеджером — організувати всі етапи своєї роботи, а також колективу.
  2. Мати розвинену комунікативність — вміти чітко передавати значення людям.
  3. Відмінно розбиратися в аналітиці.
  4. Мати розвинене творче мислення.

Знайти відповідного бренд-менеджера не легко, і ось чому. У сфері брендингу нечітка функціональність, багато вимог і вони всі різні. Крім того, така посада не є дуже поширеною, зазвичай зустрічається в середніх і великих компаніях.

Також складність полягає в тому, що потрібна людина повинна розбиратися як у маркетингу, так і у продажах. Важко знайти фахівця, який об'єднує це все в собі.

Крім того, результат від діяльності бренд-менеджера не можна побачити відразу. Зате ціна його помилок може бути великою.

Кар'єрний ріст: перспективи та напрями

Є кілька способів увійти в сферу брендингу:

  1. Почати зі стажування після профільних курсів в одній з великих компаній.
  2. Перейти з реклами або маркетингу.
  3. Робота в великій компанії може підвести до вищої посади. Наприклад, можна стати директором з комунікацій або генеральним директором.

Якщо щодня розвивати стратегічні та комунікативні вміння, набирати досвід, то можна потрапити на найвищі посади в серйозних холдингах.

Якщо спеціаліст відмінно розбирається в своїй ніші, а робота бренд-менеджера передбачає знання абсолютно всього у галузі, де працюєш, це гарний старт для відкриття свого власного бізнесу в цій сфері.

В цілому, професія досить престижна, цікава та перспективна.

Читайте також: Вам Telegram'а: варіанти присутності бренду у месенджері. Кейс платформи BAZAR.club

Яка зарплата бренд-менеджера

Заробітна плата бренд-менеджера залежить від розміру компанії та регіону, де вона знаходиться. Традиційно у Києві діє велика кількість федеральних та міжнародних компаній. Бренд-менеджер потрібен у багатьох з них.

Вакансії бренд-менеджера на сайті robota.ua

Вакансії бренд-менеджера на сайті robota.ua

Вакансії бренд-менеджера на сайті work.ua

Вакансії бренд-менеджера на сайті work.ua

У обласних центрах вам можуть запропонувати менший заробіток.

Також заробітна плата залежить від досвіду роботи. Початківцю можна знайти практику за невеликий гонорар.

Як стати бренд-менеджером

Курси підвищення кваліфікації можуть допомогти вивчити та вдосконалити навички створення стратегічної основи для бренду, виявлення його цінностей та успішного позиціонування продукту. Тут можна отримати не лише теоретичні знання, а й практичний досвід та інструменти, які допоможуть розвинути професійні навички у цій сфері.

На онлайн-курсі «Бренд-менеджер» ви:

  • Навчитеся розробляти власну стратегію бренду всього за 6 тижнів навчання.
  • Отримаєте знання у аналізі ринку, конкурентів та споживачів для успішного позиціонування бренду.
  • Сформулюєте чіткий план від розробки до вміння впроваджувати бренд-стратегії.

Цей курс розроблений для тих, хто шукає нові кар’єрні можливості, для маркетологів та власників бізнесу.

Також література в області брендингу може бути дуже корисною для отримання структурованих знань та вдосконалення навичок. Ось декілька рекомендованих книг:

  1. Жан-Ноель Каферер. «Бренд назавжди» — ця книга допоможе вивчити стратегії створення та розвитку бренду, а також відповісти на питання про те, як створити бренд, який буде зберігатися протягом тривалого часу.
  2. В. Чан Ким, Рене Моборн. «Стратегія голубого океану» — ця книга пропонує новаторський підхід до стратегічного управління, який допомагає компаніям знаходити нові, невідомі ринкові сегменти («голубі океани») та уникати конкуренції на перенасичених ринках («червоні океани»).

Ці та інші книги можуть стати важливими джерелами знань для тих, хто цікавиться розвитком в області брендингу. Ще можна знайти цікаві відео-  та аудіоматеріали за темою.

Резюмуємо

Бренд-менеджер — це ключовий фахівець, відповідальний за впізнаваність бренду. Це особа, яка розробляє стратегію розпізнавання компанії та передає цінності бізнесу кінцевому споживачеві. У своїй роботі фахівець займається дослідженням ринку, формуванням іміджу компанії та просуванням торгової марки на ринку. Він відповідає за розробку стратегії, конкурентний аналіз, впровадження маркетингових кампаній та управління каналами комунікацій.

Серед хард-скилів фахівця в області брендингу потрібні: знання основ маркетингу, навички роботи з основними цифровими платформами, вміння аналізувати та керувати проектами.

Середній заробіток залежить від регіону та досвіду роботи.

Отримати цю спеціальність можна на курсах підвищення кваліфікації. Також доступно багато літератури, відео та аудіоматеріалів для самостійного навчання.